www.bittikirkko.fi

Bittikirkko

Etusivu - Sanctuarium - Veri - Vesi - Viini - Pyynnöt - Tekstit - Info

Doctrina

Evankeliumi on sovituksen, lähimmäisenrakkauden ja ikuisen elämän toivon ilosanoma. Hyvä Jumala sovitti maailman itsensä kanssa Jeesuksen Kristuksen eli lähettämänsä Sanan kautta. Sanoma syntiemme tähden ristiinnaulitusta Vapahtajasta koskee koko luomakuntaa, ja se voi saada ihmisissä aikaan mielenmuutoksen ja halun elää Jumalan yhteydessä. Evankeliumi kutsuu ihmisiä uskomaan Jumalaan ja seuraamaan Hänen tahtoaan: hyvyyttä ja rakkautta. Anteeksiantamus ja mittaamattoman armon osallisuus on tarjolla kaikille, ja monet kristityt antautuvat myös itse toimimaan evankeliumin hyväksi.

Ulkoisen tunnusmerkin eli kasteen ohella kaikkien kristittyjen yhteiset sisäiset tunnusmerkit kaikissa kirkkokunnissa ja uskonyhteisöissä ovat erittäin selkeät ja tiivistetysti nämä:

1) Ilosanoman uskominen (Sanan vastaanottaminen, 1.Tim 1:15)
2) Pahan karttaminen (rakastamisen käsky, Joh 13:34)

Usko Jumalaan ja Vapahtajaan Jeesukseen Kristukseen on se elementti, joka yhdistää kaikkia maailman kristittyjä. Juuri usko on pelastuksen välittäjä – kristityn teot, hengellisen elämän laatu tai onnistuminen Jumalan tahdon noudattamisessa eivät toimi pelastuksen kriteereinä. Jeesukseen Kristukseen uskova elää armossa ja anteeksiantamuksessa ja saa lahjaksi ikuisen elämän Jumalan valtakunnassa. Kristillisillä kirkoilla ja yhteisöillä on käytännöissä ja opillisissa hienosäädöissä omia painotuksiaan, mutta syvimmältään ilosanoman synnyttämä usko on pelastusopillisesti tärkein ja varmasti kaikille yhteinen tekijä.

Bittikirkko haluaa omalta osaltaan pitää tarjolla evankeliumia kaikille ihmisille: sovitusta, anteeksiantoa ja ikuisen elämän ihmettä. Bittikirkko yhtyy koko kristikunnan yhteiseen julistukseen saarnaamalla "parannusta kääntymyksessä Jumalan puoleen ja uskoa meidän Herraamme Jeesukseen Kristukseen". (Apt 20:21)

• Ihmisen perimmäinen vihollinen ei ole koskaan toinen ihminen
  • Ihmiskunnalla on yksi kaikille yhteinen vihollinen: paha
  • Luonnostaan ihmisiltä puuttuu tahtoa tai kapasiteettia vastustaa pahaa
  • Pahaa on mahdollista vastustaa Jumalan ja evankeliumin avulla
  • Yksikään kristitty ei ole synnitön, mutta kristitty on kääntynyt hyvää kohti
  • Armo ei hyödytä niitä, jotka hylkäävät Jumalan ja valitsevat seurata pahaa
  • Sielun kohtalo määräytyy uskon, ei hyvien eikä pahojen tekojen perusteella
  • Pelastava usko pysyy turvallisimmin puhtaassa omassatunnossa
  • Kaikki uskonsuunnat ja kristilliset yhteisöt sisältävät totuuden sirpaleita
  • Mikään kirkko tai yhteisö ei yksinään edusta koko totuutta
  • Totuus on lopullinen vastaus kaikkiin perimmäisiin kysymyksiin
  • On vain yksi välimies Jumalan ja ihmisten välillä: Jeesus Kristus

Bittikirkon näkemyksen mukaan evankeliumin tarjoama mystinen osallisuus uskon kautta Jeesuksen Kristuksen sovitusvereen mahdollistaa ihmisen syntymisen Jumalan lapseksi, mielen muuttumisen ja sielun pelastumisen ikuiseen elämään.

"Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?" Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen." Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä." (Ilm 7:13-14)
"Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
Sentähden on rakkaus lain täyttämys."
(Room 13:10)

Karitsan veri takaa syntiselle sovituksen.

Ordo Sanguinis Agni